Az ISO 9000-es szabványok alkalmazása információs és könyvtári szolgáltatásokban

  • Mikulás Gábor
Kulcsszavak: minőségbiztosítás, szabvány, információszolgáltatás, kulturális szolgáltatás, könyvtárügy

Absztrakt

ISO 9000-es szabványok - ezen a néven emlegetik a minőségmenedzsment alapvető szabványait (ISO 9001, 9002 és 9003). Az előírások célja a szervezet munkafolyamatainak szabályozása, a termék- és szolgáltatásminőség garantálása, illetve fejlesztése érdekében. Igaz, hogy a szabványt alapvetően az ipari környezet elvárásai szerint határozták meg, de ennek legnagyobb része jól alkalmazható a szolgáltatásokban, így információs és könyvtári környezetben is. E szolgáltatás számára a szabvány leginkább a szolgáltatásminőség tudatos alakítását, illetve fejlesztését szolgálja. A szabvány alkalmazása elkezdődött a hazai szolgáltatásokban, több kórház, önkormányzat is megfelelt a szabvány elvárásainak. A cikk írásának idején még csak egyetlen hazai információs és könyvtári szolgáltató volt minősített (az OMIKK), de a nyugat-európai könyvtárak gyakorlatát tekintve várható, hogy a minőségmenedzsment a hazai információszolgáltatók érdeklődésének előterébe kerül. A cikkben foglaltak néhány kiválasztott külföldi1 és hazai, főként információs és könyvtári szakirodalmi mü feldolgozását, valamint a szerző személyes tapasztalatait tükrözik.
Megjelent
2018-04-04
Rovat
Cikkek